fredag 11 november 2011

Älgjakt, Landsting, Strukturfonder, OECD-rapport.

Tänker ganska ofta på vilket varierande jobb jag har, vilket jag gillar! I helgen var det älgjakt hela helgen. Vi hade fanastiskt väder och god jaktlycka. En stor tjur med 12 taggar och två kalvar. Jag gick i drevet när Magnus sköt tjuren, sin tredje stora tjur! Drevet går över en mosse och jag var duktigt trött när vi var framme, gick även ner mig till midjan och kom nästan inte upp själv. Blev faktiskt lite rädd där!
I måndags hade vi landstingsstyrelsens arbetsutskott med många ärende på listan, försäljning av fastigheter, månadsrapport mm. I tisdags hade vi samråd om projektansökningar till strukturfonderna. Massor av projekt, och svårt att överblicka. Besökte Markaryds arbetarkommun på kvällen och pratade verksamhet och medlemsvärvning. Markaryd var bäst på att värva medlemmar förra året. I onsdags pratade vi upphandling och Tylösandsveckan nästa år.
Igår presenterades vår OECD rapport i Småland och Blekinge. Många intressanta synpunkter som kommer fram i den. Vi behöver ta till vara migranternas och kvinnornas kompetens bättre i den privata industrin. Ungdomar lämnar oss i för stor utsträckning speciellt dom som har högre utbildning. Vi behöver också växla om till en mer kunskapsintensiv industri. Vi behöver också bygga ut vår infrastruktur. Det tar för lång tid att förflytta sig i vår del av landet. Vi har också många tillgångar i regionen, vår natur och livsmiljö. Vi var 200 personer som var där. Idag har vi gruppmöte i Älmhult och pratar allt från budget till centrums utformning. Ska vi stänga Köpmannatunneln?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar