tisdag 4 mars 2014

Anders Borg och livsmedelsproduktion

Anders Borg har uttalat sig i tidningen Land om att jordbruksindustrin inte överlever i Sverige - vi måste höja förädlingen och satsa mer på lokalt och närproducerat. Det senare kan jag hålla med om men det första har jag svårt att köpa. Veckan efter kan man läsa reaktionerna i samma tidningen och dom var inte nådiga. Om nu han har rätt, hur ska livsmedelsförsörjningen då se ut. Enligt honom själv är det bra att importera mat, det ger mer mångfald och rikedom i köket. Men vi måste också producera livsmedel i Sverige, både i stor och liten skala. Man kan inte anklaga honom för att flörta med bönderna i alla fall. Jag funderar på vad tidningen land tänkte när man i samma tidning gör en Filippa Reinfeldts intervju med honom? ( fast han bakar inte) Tycker dom synd om honom och vill ge en annan, bättre bild av honom? Dom beskriver hur han bor på landsbygden och att han jagar, har hundar osv. Och det är ju helt riktigt, men varför just nu? Undrar hur en sån artikel om Magdalena Andersson skulle se ut. Jag ser fram emot den artikeln i Land. Socialdemokraterna har lagt förslag att vi ska ta fram en livsmedelsstrategi. Jag tycker det behövs. Vi som är aktiva i kommuner och landsting måste också kunna göra upphandlingar där vi kräver att man ska uppfylla svenska djurskyddsregler. Inte bara gå på pris. Även att det är närproducerat och ekologiskt, men där har vi kommit längre. Enligt land skulle det ge 20.000 jobb om vi producerade allt kött och mjölk som importerar. Jag tror att livsmedelsindustrin i Sverige överlever.

Här kan ni läsa artikeln där Borg uttalar sig 
Här kommer ytterligare en artikel i ämnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar